On 3/13/06, <b class="gmail_sendername">doc</b> <<a href="mailto:edoc7@verizon.net">edoc7@verizon.net</a>> wrote:<div><span class="gmail_quote"></span><blockquote class="gmail_quote" style="border-left: 1px solid rgb(204, 204, 204); margin: 0pt 0pt 0pt 0.8ex; padding-left: 1ex;">
> Found this quote yesterday.<br>><br>> Two points I think are fantastic.<br>> The line; "So the mother who is thinking of abortion, should be helped<br>> to love, that is, to give until it hurts her plans, or her free time,
<br>> to respect the life of her child."<br>><br>> and that she calls calls abortion "violence" which I have never<br>> thought of it in that term.<br>><br>> Fantastic and makes me love that lady more and more.
<br>><br>> 'Mash<br><br><br>I am no fan of the adoration of mere humans,<br>but Mother Teresa did live a life worthy of<br>respect ...<br></blockquote></div><br><br clear="all">Those reading this thread might be interested to learn something not widely known, something rather extraordinary, about the humble and holy little woman we know as Mother Teresa.  After her death, when her personal writings and correspondence began to be collected and examined in toto, it was discovered that as she lived most of her adult life, loving God and serving the poorest of the poor, she did so in the midst of a prolonged and pronounced "dark night of the soul."  This revelation was a great surprise to many, if not most, of the people who had worked so closely with her across many decades.
<br><br>There is an article in <span style="text-decoration: underline;">First Things</span> magazine from back in 2003 that explores this fascinating aspect of Mother Teresa's hidden spiritual life (though it barely scratches the surface of the subject):
<br><br><br><div style="margin-left: 40px;"><a href="http://www.firstthings.com/ftissues/ft0305/articles/zaleski.html">http://www.firstthings.com/ftissues/ft0305/articles/zaleski.html</a><br></div><br><br>Here is a short excerpt:
<br><br><br><div style="margin-left: 40px;">"Throughout 1946 and 1947, Mother Teresa
experienced a profound union with Christ. But soon after she left the
convent and began her work among the destitute and dying on the street,
the visions and locutions ceased, and she experienced a spiritual
darkness that would remain with her until her death. It is hard to know
what is more to be marveled at: that this twentieth-century commander
of a worldwide apostolate and army of charity should have been a
visionary contemplative at heart; or that she should have persisted in
radiating invincible faith and love while suffering inwardly from the
loss of spiritual consolation. In letters written during the 1950s and
1960s to Fr. Van Exem, Archbishop Périer, and to later spiritual
directors, Fr. L. T. Picachy, S.J., and Fr. J. Neuner, S.J., she
disclosed feelings of doubt, loneliness, and abandonment. God seemed
absent, heaven empty, and bitterest of all, her own suffering seemed to
count for nothing, ". . . just that terrible pain of loss, of God not
wanting me, of God not being God, of God not really existing."
<p> The dark night of Mother Teresa presents us with an even greater
interpretive challenge than her visions and locutions. It means that
the missionary foundress who called herself "God's pencil" was not the
God-intoxicated saint many of us had assumed her to be. We may prefer
to think that she spent her days in a state of ecstatic mystical union
with God, because that would get us ordinary worldlings off the hook.
How else could this unremarkable woman, no different from the rest of
us, bear to throw her lot in with the poorest of the poor, sharing
their meager diet and rough clothing, wiping leprous sores and enduring
the agonies of the dying, for so many years without respite, unless she
were somehow lifted above it all, shielded by spiritual endorphins? Yet
we have her own testimony that what made her self-negating work
possible was not a subjective experience of ecstasy but an objective
relationship to God shorn of the sensible awareness of God's presence."<br></p></div><br><br>What is surprising is not that she experienced a "dark night" of this kind -- it seems that most (all?) maturing Christians do -- it's rather that it lasted for so long and was of such intensity.  While carrying on and spreading such a difficult and awe-inspiring apostolate (
i.e. the work with the suffering and dying) over so many decades, the Lord invited her as well to carry this heavy cross.<br><br>Blessed Teresa of Calcutta, pray for us!  Pray for me that when I am full of doubt and in fear in darkness, that I might always receive the grace to make a firm act of faith, a firm act of hope, that I might pray still, and choose to love God and neighbor as Jesus did and taught, and as you so faithfully imitated Him.  I ask this through the same Christ, Our Lord.  Amen.
<br><br>In the Hearts of Jesus and Mary,<br><br>Michael Bradley, Jr.<br><br>--<br>My home on the Net ::<br>   <a href="http://www.michaelsbradleyjr.net/">http://www.michaelsbradleyjr.net/</a><br><br>IC XC NIKA<br><br>